Stressvrij en met voldoening werken – een programma voor mensen met stress, overbelasting of burn-out

Ben je niet de oude? Gaan je prestaties achteruit? Is werk een grote opgave geworden? Ben je bang dat je overbelast bent of een burn-out hebt?

Veel mensen ervaren stress in de huidige tijd. Er kan ook zoveel en er zijn zoveel prikkels. Veel mensen leggen de lat hoog en willen aan verwachtingen voldoen. Een burn-out ligt dan op de loer. En als je eenmaal opgebrand bent, kost het vaak veel tijd om goed te herstellen. Goede begeleiding kan dit proces verbeteren en versnellen.

Herken je dit ?
  • je bent minder vrolijk en alert op het werk
  • je hebt zelf het gevoel je werk niet meer goed aan te kunnen
  • je betrokkenheid bij het werk, collega’s en medewerkers is verminderd
Deze tekenen kunnen wijzen op overbelasting of een burn-out.

Ook concentratieproblemen, futloosheid, vergeetachtigheid, meer terugtrekken, minder actieve deelname in het team of tijdens sociale activiteiten zijn tekenen van overbelasting.

Diagnosestelling

Als je het bovenstaande herkent, is het belangrijk om helder te krijgen of er sprake is van overbelasting of burn-out. In een uitgebreid gesprek en het doen van een aantal testen, krijg ik een helder beeld van de situatie en kan ik advies uitbrengen over vervolgstappen.

“Ik had last van faalangst op mijn werk. Ik kon spanningen niet tackelen en lag ’s nachts vaak wakker. Nu sta ik weer echt in mijn kracht en weet goed wat ik wil. Frederike is vakkundig. Zij luistert goed en weet snel tot de kern te komen door goede vragen te stellen. Ik zou haar absoluut aanbevelen aan anderen.”. Kees, 54, individuele coaching

Het programma Stressvrij en met voldoening werken helpt je hierbij. In dit programma gaan we 4 tot 6 maanden aan de slag met herstellen, ontdekken van oorzaken, energiegevers en -vreters, valkuilen, belemmeringen, drijfveren en talenten. Je leert stappen zetten in de richting van de gewenste werk- en leefsituatie. De eerste stap in de begeleiding is gericht op acceptatie en lichamelijk herstel. Omdat je met een burn-out vaak (mentaal) opgebrand bent, is het niet verstandig gelijk de diepte in te gaan op geestelijk niveau. Pas als er weer meer energie is, gaan we uitzoeken wat de oorzaken van de overbelasting is en leer je praktische handvatten om beter met stressvolle situaties om te gaan.

Meedoen aan het programma levert je het volgende op:
  • uitgerust voelen en weer energie hebben
  • goed slapen (niet te lang of te kort)
  • genieten van leuke dingen
  • balans ervaren tussen werk en privéleven
  • meer zelfvertrouwen hebben
  • beter grenzen aangeven
  • productiever en weer plezier in het werk
Werkwijze Stressvrij en met voldoening werken:

1) de intake
Een intakegesprek waarin we kennis maken en jij je verhaal kan doen. Waar loop je tegen aan en waar wil je aan werken? Je krijgt van tevoren een vragenlijst toegestuurd, die we tijdens dit gesprek bespreken. Omdat het belangrijk is dat je weer duurzaam reintegreert wordt samenwerking met de werkgever geadviseerd.

2) werkbalans scan
De Werkbalans scan bestaande uit diverse vragenlijsten waarin we kijken naar het stressniveau en werkbeleving, persoonlijkheid en copingsstrategieën.

3) de coaching
In 8 (wandel)coachsessies van 1,5 uur doe je onder begeleiding oefeningen. Je krijgt essentiële informatie over energiehuishouding en wat werkt in leven en op loopbaangebied. Je maakt een nieuw plan en gaat dat vervolgens uitvoeren. De volgende fasen komen bij stresscoaching aan bod:

a) bewustwording, acceptatie en lichamelijke energieopbouw
Als je overbelast bent, wil je vaak veel en ben je ambitieus en gedreven. Doordat je overbelast bent, kun je niet meer wat ze eerst wel kon. Dit kan voelen als falen. De eerste fase is gericht op het inzicht krijgen in klachten en op het verbeteren van de lichamelijke conditie. Waar heb je last van? Wat is nodig om bij te tanken?

b) analyse van de oorzaken van overbelasting de balans opmaken
In deze fase kijken we naar wat voor de overbelasting heeft gezorgd en wat er nodig om een goede balans tussen te vinden tussen in- en ontspanning. Wat kost energie en waar krijg je energie van? Is hierin een verschil met vroeger? Je leert wat energiegevende en energievretende activiteiten zijn. Je verbetert je energieniveau, waardoor het gevoel van controle toeneemt.

c) ontdekken wat je wilt
Als je overbelast bent, loop je jezelf voorbij en weet je niet goed meer wat je zelf wil. In deze fase focussen we op de dingen die belangrijk voor jou zijn. En we kijken naar loopbaanwaarden, interesses en talenten.

d) een nieuw plan maken
In deze fase maken we een nieuw plan, hoe iemand de dingen anders wil gaan doen. Misschien betekent dit dat er bepaalde aanpassingen nodig zijn op het werk. Ook kan het zijn dat een andere baan beter past. Als het even kan wordt de werkgever hier bij betrokken.

4) coaching en feedback per e-mail
Gedurende het traject krijg je ondersteuning per e-mail en kan je vragen tussendoor aan de coach mailen.

Aanmelden

Voor vragen of aanmelden, neem contact op met Frederike Mewe

06-24 64 54 51

frederike@frederikemewe.nl o.v.v. stressbegeleiding