Ik zie het nogal eens gebeuren. Hoogopgeleide professionals die zich op het werk door allerlei taken heen worstelen, omdat ze het idee hebben dat ze het moeten kunnen.
In hun persoonlijk ontwikkeling plan (POP) staan allerlei competenties genoemd die ze nog niet goed genoeg onder de knie hebben. Daar moet aan gewerkt worden, door middel van dure trainings- en coachingsprogramma’s… pff, ze worden al moe als ze er aan denken.
Mijn visie is dat je goed functioneert als je dingen doet waar je energie van krijgt. Meestal zijn dit de dingen die je van nature goed af gaan. Soms heb je – doordat je je te lang gericht hebt op de te ontwikkelen competenties – nog niet ontdekt wat je talenten zijn. Ontdekken wat je drijfveren en talenten zijn, is door de vele keuzemogelijkheden ook lang niet altijd gemakkelijk. Je ziet dat er van alles kan, hebt het idee dat je dat zelf ook moet kunnen, en begint te werken aan vaardigheden die misschien helemaal niet jouw talenten of drijfveren zijn.
Je wilt het daarnaast allemaal erg goed doen en aan de verwachtingen van je omgeving voldoen.
Ingrediënten genoeg om het spoor kwijt te raken en zelf niet meer te weten waar het nu om draait, wat je écht wilt.
Verbeteren wat je niet goed kunt
Er zijn verschillende manieren waarop je tegen talentontwikkeling kunt aankijken. Enerzijds kun je kijken naar die vaardigheden die iemand nog niet goed kan. Veel bedrijven hebben deze benadering van talentontwikkeling. Dat wat je nog niet goed kunt, moet je verbeteren. Zo begon het vroeger op school al.
Aan de vakken waar je goed in was, werd weinig aandacht besteed. Deze kon je tenslotte al. De vakken waar je moeite mee had, daar moest je aan werken. Kon je bijvoorbeeld niet goed hoofdrekenen, dan kreeg je bijles in rekenen. Als opgroeiend kind handig om zo dingen te leren, want die komen je later in je leven van pas. Ook als volwassene is het goed om dingen bij te leren. Maar tegenwoordig gebeurt het nog wel eens dat dertigers teveel focussen op wat er niet goed gaat in plaats van wat er wel goed gaat. Dit werkt vaak demotiverend.
Of verbeteren wat al goed gaat
Een andere manier om naar talentontwikkeling te kijken, is door aandacht te besteden aan datgene wat al goed gaat en dat verbeteren. Of door te zoeken naar talenten. Maar niet iedereen weet wat zijn talenten zijn. Dus hoe kun je dat ontdekken?
Talenten ontdekken
Een talent herken je aan het volgende: wanneer je iets goed kan, snel leert, een intrinsieke motivatie ervoor hebt en er voldoening krijgt uit als je het doet, is de kans groot dat je een talent te pakken hebt.
Wanneer we het over talent hebben, denken we al snel aan grootse en meeslepende dingen, zoals enorm goed kunnen zingen of briljant kunnen schrijven. Misschien ben je geen topatleet en ben je een sul in sudoku’s. Niet getreurd. Ieder mens heeft talenten. Alleen weten we ze soms van onszelf niet te benoemen of liggen ze onder de oppervlakte.
- Denk eens aan de dingen die jij goed kunt. De één kan goed luisteren, de ander goed presenteren. Weer een ander is een kei in onderhandelen of heeft hele creatieve ideeën voor de oplossing van een probleem. Ook dit zijn talenten die je ver kunnen brengen.
- Welke dingen vond je als kind leuk om te doen? Wat ging je gemakkelijk af? Is dit te vertalen naar een eigenschap of vaardigheid in je volwassen leven?
- Vraag eens wat mensen uit je omgeving om met je mee te denken. Wat vinden zij jouw sterke eigenschappen? Vaak heeft een ander hier een heel andere kijk op.
Wil je ook met meer plezier werken, ontdekken wat jij in de kern wilt en wat je kunt, neem dan eens contact met me op. We kunnen samen kijken wat jou kan helpen. Of geef je op voor een Inspiratie wandeling buiten in de natuur. Ik help je graag!