Onlangs gaf ik een workshop over het dertigersdilemma aan jonge alumni van de Universteit Leiden. Er was veel herkenning in de zaal, met name bij het thema het gevoel hebben dat alles mogelijk is en dat alles tegelijk moet.

Veel hoogopgeleide dertigers hebben het gevoel dat alles moet en dat het perfect moet. Alles moet voor hun 40e geregeld zijn. Een goede baan, een liefdevolle relatie, leuke vriendschappen, voldoende sporten, etc. Voor hen is het belangrijk om te leren dat het leven aangenamer is als je de lat lager legt.

Het nastreven van perfectie kan je helpen om dingen voor elkaar te krijgen, om door te zetten. Maar het levert je ook stress en misschien zelfs slapeloze nachten op.

Nadelen van het streven naar perfectie:

  • Als je alles wilt en alles perfect wilt, ben je veel tijd kwijt met het plannen van je activiteiten. Er is weinig ruimte voor spontaniteit.
  • Je loopt snel over, omdat het in deze drukke tijd met veel mogelijkheden nooit lukt om alles te doen. Laat staan om alles perfect te doen.
  • Je ervaart veel onrust, omdat het nooit goed genoeg is. Je bent nooit klaar.
  • Omdat je aan verwachtingen probeert te voldoen –van je baas, collega’s, vrienden, partner, ouders, de maatschappij- ben je niet bezig met wat je zelf wilt.
  • De kans op overbelasting of burn-out ligt op de loer, omdat je moeilijk nee kunt zeggen tegen verzoeken.

Wat kun je doen om meer rust te ervaren?

De kunst is dat je leert om je drang naar perfectie los te laten. Wanneer je dit lukt, ervaar je minder onrust en kun je meer gaan genieten. Wat kun je bijvoorbeeld doen?

  • Leg de lat lager. We moeten vaak veel van onszelf en willen het liefst alles goed doen. Maar omdat het zoveel is wat we willen, lukt het als vanzelf niet om alles perfect te doen. Stel je verwachtingen bij, maak keuzes en doe de dingen die je doet goed, maar doe niet teveel.
  • Blijf bij jezelf. Laat je niet leiden door verwachtingen uit je omgeving. Doe wat jij wilt.
  • Kijk naar wat goed gaat. Mensen zijn geneigd om bewijs te zoeken dat past bij hun zelfbeeld, het beeld van hun omgeving en de wereld. Als je perfectionistisch bent ingesteld ga je letten op de dingen die mis gaan. Je ziet de dingen die goed gaan over het hoofd. Let bewust meer op de dingen die goed gaan.
  • Wees mild ten opzichte van fouten. Gaat er iets mis, denk dan niet meteen: oh jee daar gaan we weer, maar kijk wat je uit de situatie kunt halen. Vaak leveren dingen die mis gaan ons ook iets op. Als je die verkeerde afslag toen niet had genomen, had je nooit dat mooie kasteeltje ontdekt. Of als je die ene studiekeuze niet had gemaakt, had je nooit je beste vriendin ontmoet.
  • Goed is goed genoeg. Hoe erg is het als iets goed in plaats van perfect is? Wat is het ergste wat je kan gebeuren? Zou je van goed ook kunnen genieten?
  • Geniet van kleine dingen. Dertigers hebben vaak ‘grote’ wensen, grote vragen, die ervoor zorgen dat ze minder tevreden zijn met de dagelijkse dingen. Waar word jij blij van? Dat kan iets ‘kleins’ zijn: op je fiets langs de gracht rijden, een leuke mop van je collega, een goed gesprek met je partner, een rare bokkensprong van je kat. Sta vaker stil bij kleine dingen en geniet ervan.
    Tip: schrijf aan het eind van de dag drie dingen op die vandaag gebeurd zijn waar je blij of vrolijk van werd. Als je dit elke dag doet, verzamel je je eigen meer-genieten-tips-bundel. Hoe leuk is dat!

Je hoeft natuurlijk niet je ambities over boord of de handdoek in de ring te gooien, maar streven naar goed genoeg, genieten van kleine dingen en je successen en mild zijn ten opzichte van fouten zijn goede alternatieven!

Hoe ga je om met het dertigersdilemma?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *