We ervaren veel stress en we doen te weinig om te ontspannen. In onze vrije tijd zoeken we continu afleiding met de smartphone, tablet of Netflix. Dat zijn echte flow killers. Ons stresssysteem ontspant er niet. Sterker nog, het blijft doorgaan met aanmaken van stresshormonen door de prikkels die we ervaren door social media, een spannende serie etc. We herstellen niet en de balans is zoek. De flow ebt weg…

We doen teveel, zitten teveel in ons hoofd en voelen te weinig. Lummelen doen we al helemaal niet meer. Mijmeren, staartijd, flowpauzes. Waarin je niks hoeft. Essentieel voor dat herstel van de balans. Bovendien is het voor veel dingen behulpzaam. Als je meer lummelt, word je creatiever, verbind je je gemakkelijker met anderen en presteer je beter.

Tijd dus om te gaan lummelen en lanterfanten!

Maar hoe doe je dat, dat lummelen?

Ik geef je een aantal waardevolle tips:

  1. Ga de natuur op. Kijk om je heen. Vertraag. De natuur is zo’n mooie spiegel. De natuur IS. Bomen zijn niet bezig om harder te groeien, mooier of beter te zijn dan de buurboom. Een boom staat gewoon te staan. Neem daar eens een voorbeeld aan.
  2. Ga meer voelen. Hoe vaak ik niet vrouwen in mijn praktijk het verlangen hoor uitspreken om minder in hun hoofd te zitten en meer te gaan voelen. En terecht. Al die prikkel waar ik het hierboven over had, komen allemaal binnen via ons hoofd en we zijn zo geprogrammeerd dat we met ons hoofd proberen er chocola van te maken. Wat heel vaak niet lukt. En heel vaak hoeven we ook niks mentaal met die prikkels. We kunnen veel beter mee dealen als we ze kunnen VOELEN.
  3. Adem: adem een aantal keer per dag heel bewust in en uit. 1 tel meer uit dan in (bv. 3 in, 4 uit)
  4. Knutselen of iets bouwen, zonder dat het moet lukken.
  5. Sporten. Als je meer van het fysieke type bent, ga lekker sporten.
  6. Zingen. Onder de douche, in de keuken of bij een zangclubje. Zingen ontspant en laat je in het hier en nu komen en even alle andere dagelijkse beslommeringen vergeten.
  7. Dansen heeft datzelfde effect
  8. Lezen. Sinds kort heb ik een abonnement op de bieb genomen en lees weer trillers en romans. Had ik jaren niet gedaan. Zo heerlijk. Een aanrader.
  9. Massage/sauna. Verwen jezelf eens met een heerlijke massage, dagje sauna of een combinatie. Nog beter!
  10. Een goed gesprek. Of het nou een diepgaand gesprek is met je beste vriendin over je diepste zielenroerselen of een slappe lach met je buurvrouw, zolang je er maar energie van krijgt.
  11. Visualisatie. Een echt goede manier om te ontspannen en even niks te hoeven, is een fijne visualisatie. Een visualisatie is een luisteroefening, waarbij je helemaal wordt meegenomen door de stem van degene die de visualisatie geeft. Het brengt je vaak ontspanning en nieuwe ideeën.

Ik heb 3 visualisaties voor je opgenomen. Je vindt ze hier:

Aanmelden 3 magische visualisaties

Hoe je meer flow in je leven ervaart zonder harder te werken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *